Balancing: Kochen/cooking
Posted: Tue May 06, 2008 4:06 pm
((english below))
Kochen und backen scheinen eine sichere Einnahmequelle zu sein, da ja sowieso jeder essen muss oder?
Nachdem was ich selbst schon längere Zeit erlebe und was ich von einigen Chars/Spielern wohl mehr oder weniger bestätigt bekommen habe, ist dem nicht so.
Kochen bringt kaum Gewinn und der größte Teil des Geldes geht wieder dafür drauf, das man neue Zutaten nachkauft, ich habe mir einmal einige Gedanken gemacht um dies zu ändern.
1.Essenstrank: Essenstränke wirken fast sofort und verringern das Hungergefühl auf Null, nicht einmal das billigste Essen, der Hasenbraten, kann da mithalten. Der Preis beträgt gerade einmal 25 Kupfer und man scheint bis zu 8 pro Stunde kaufen zu können. Man muss nur den Hasenbraten als Beispiel nehmen, er füllt gerade mal 3/4 des Hungers und ist nur geringfügig billiger als die Tränke, zudem sind das geringe Gewicht, der niedrigere Preis und die Masse andere Vorteile gegenüber richtigem Essen.
Lösung:Eigentlich recht einfach, man verringert die Anzahl der Tränke und/oder verteuert sie so weit, das richtiges Essen besser erscheint.
2.Hasenbraten ist zu einfach.
Der Hasenbraten kann bereits als zweites Gericht gekocht werden, das macht es einfach für "Hobbyköche" mal eben einige Skillpunkte zu erwerben und dann einfach selbst den Hasenbraten zu braten.
Lösung: Das Gericht bleibt so wie es ist, allerdings sollten erst erfahrene Köche die Möglichkeit haben diesen zu braten und zuzubereiten. Ich denke der neue Platzs sollte vielleicht hinter dem Steak angesiedelt werden oder zumindestens so weit weg, das jene, die vorher Hasenbraten gekocht haben, es jetz sehr schwierig haben dürften um den "neuen" Braten zu bekommen.
3.Einige Rezepte sind zu kompliziert.
Es gibt nur wenig "einfache" Rezepte, selbst einfache Sachen wie Suppen benötigen eine Masse an Zutaten.
Lösung: Man sollte einige Rezepte einfach "abspecken", viele Zutaten sind entweder äußerst teuer oder nur schwer zu bekommen, zudem mit der Einführung der verschiedenen Felder wird es noch schwieriger an einige Zutaten heranzukommen.
Es gibt eine Menge verschiedener Essen, jedoch werden diese einfach nicht genutzt, da es billiger und einfacher ist Kuchen oder Hasenbraten zu benutzen.
Dann gibt es noch einige andere kleinere "Probleme" und Ungereimtheiten, so braucht man für einen Kuchen schon mehr Früchte, als ein Obstbaum überhaupt gibt.
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Cooking and backing look like a good craft for decent moneyflow, everyone needs to eat right?
Well from what I gathered from a few chars/players who actually play cooks, it isn't worth the time, you might get a few spare coins from your craft, but this normally goes down the drain for more ingrediens, so obviously there seem to be something off with the food system, well I gathered a few "bad" points and I try to give solutions.
1. Foodpotions: Foodpotions instantly raise the stamina to the maximum and they are only 25 copper cheap, atleast last time I checked, it seems that they are also plentyfull, if I'm not mistaken you can buy around 8 per hour.
Instant full stamina can't be done with that less effort for such a low price, even the easy rabbit dish only fills up like 3/4 of the food bar and only costs a little less money, but also is heavier.
Using the Illapedia: we need 5 copper for the onion 3 for the rabbit meat and 5 copper for the plate that means we allready got 13 copper just for the ingredients, now taken in account that we might miss every second dish we create atleast once that makes a good 15 just for the Ingrediences, now we want to add the worktime to make it and the dfficult, lets jsut say we want 5 copper for the time and everything.
So by now we are at 20 Copper for a rabbit dish, which does not fill someone completly, means we need to pay for more and "heavier" food thus making foodpotions again more usefull.
The solution to this is fairly easy, make the food potions far more expensiv or more rare thus forcing players to use "normal food" to keep them working.
2. Rabbit dish can be cooked too easy.
That is easy to explain, you need only 3 ingrediences and its allready the second dish you can cook, thus its possible to simpyl cook a few sausages get the skillpoints in and then simply cook the rabbit dish.
Solution: Move the dish up in the skill rank, make it only possible for people who really can cook, maybe after the steak or something, this should reduce all those "hobby cooks" and open more space for real cooks, who do this for a living and not just to sustain themself while they work on something else.
3. Most dishes are "too" complicated.
Except the basic ones like sausages and steaks or rabbit dishes every dish needs a huge amount of ingredients, even simple soups take several steps to completed.
Solution: Make the dishes less complicated, some ingredients are expensiv, really really expensiv, tomatos and onions arem't sold by many people and with the fields now giving only a few plants the ability to grow it gets even harder to aquiere the goods.
Kochen und backen scheinen eine sichere Einnahmequelle zu sein, da ja sowieso jeder essen muss oder?
Nachdem was ich selbst schon längere Zeit erlebe und was ich von einigen Chars/Spielern wohl mehr oder weniger bestätigt bekommen habe, ist dem nicht so.
Kochen bringt kaum Gewinn und der größte Teil des Geldes geht wieder dafür drauf, das man neue Zutaten nachkauft, ich habe mir einmal einige Gedanken gemacht um dies zu ändern.
1.Essenstrank: Essenstränke wirken fast sofort und verringern das Hungergefühl auf Null, nicht einmal das billigste Essen, der Hasenbraten, kann da mithalten. Der Preis beträgt gerade einmal 25 Kupfer und man scheint bis zu 8 pro Stunde kaufen zu können. Man muss nur den Hasenbraten als Beispiel nehmen, er füllt gerade mal 3/4 des Hungers und ist nur geringfügig billiger als die Tränke, zudem sind das geringe Gewicht, der niedrigere Preis und die Masse andere Vorteile gegenüber richtigem Essen.
Lösung:Eigentlich recht einfach, man verringert die Anzahl der Tränke und/oder verteuert sie so weit, das richtiges Essen besser erscheint.
2.Hasenbraten ist zu einfach.
Der Hasenbraten kann bereits als zweites Gericht gekocht werden, das macht es einfach für "Hobbyköche" mal eben einige Skillpunkte zu erwerben und dann einfach selbst den Hasenbraten zu braten.
Lösung: Das Gericht bleibt so wie es ist, allerdings sollten erst erfahrene Köche die Möglichkeit haben diesen zu braten und zuzubereiten. Ich denke der neue Platzs sollte vielleicht hinter dem Steak angesiedelt werden oder zumindestens so weit weg, das jene, die vorher Hasenbraten gekocht haben, es jetz sehr schwierig haben dürften um den "neuen" Braten zu bekommen.
3.Einige Rezepte sind zu kompliziert.
Es gibt nur wenig "einfache" Rezepte, selbst einfache Sachen wie Suppen benötigen eine Masse an Zutaten.
Lösung: Man sollte einige Rezepte einfach "abspecken", viele Zutaten sind entweder äußerst teuer oder nur schwer zu bekommen, zudem mit der Einführung der verschiedenen Felder wird es noch schwieriger an einige Zutaten heranzukommen.
Es gibt eine Menge verschiedener Essen, jedoch werden diese einfach nicht genutzt, da es billiger und einfacher ist Kuchen oder Hasenbraten zu benutzen.
Dann gibt es noch einige andere kleinere "Probleme" und Ungereimtheiten, so braucht man für einen Kuchen schon mehr Früchte, als ein Obstbaum überhaupt gibt.
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Cooking and backing look like a good craft for decent moneyflow, everyone needs to eat right?
Well from what I gathered from a few chars/players who actually play cooks, it isn't worth the time, you might get a few spare coins from your craft, but this normally goes down the drain for more ingrediens, so obviously there seem to be something off with the food system, well I gathered a few "bad" points and I try to give solutions.
1. Foodpotions: Foodpotions instantly raise the stamina to the maximum and they are only 25 copper cheap, atleast last time I checked, it seems that they are also plentyfull, if I'm not mistaken you can buy around 8 per hour.
Instant full stamina can't be done with that less effort for such a low price, even the easy rabbit dish only fills up like 3/4 of the food bar and only costs a little less money, but also is heavier.
Using the Illapedia: we need 5 copper for the onion 3 for the rabbit meat and 5 copper for the plate that means we allready got 13 copper just for the ingredients, now taken in account that we might miss every second dish we create atleast once that makes a good 15 just for the Ingrediences, now we want to add the worktime to make it and the dfficult, lets jsut say we want 5 copper for the time and everything.
So by now we are at 20 Copper for a rabbit dish, which does not fill someone completly, means we need to pay for more and "heavier" food thus making foodpotions again more usefull.
The solution to this is fairly easy, make the food potions far more expensiv or more rare thus forcing players to use "normal food" to keep them working.
2. Rabbit dish can be cooked too easy.
That is easy to explain, you need only 3 ingrediences and its allready the second dish you can cook, thus its possible to simpyl cook a few sausages get the skillpoints in and then simply cook the rabbit dish.
Solution: Move the dish up in the skill rank, make it only possible for people who really can cook, maybe after the steak or something, this should reduce all those "hobby cooks" and open more space for real cooks, who do this for a living and not just to sustain themself while they work on something else.
3. Most dishes are "too" complicated.
Except the basic ones like sausages and steaks or rabbit dishes every dish needs a huge amount of ingredients, even simple soups take several steps to completed.
Solution: Make the dishes less complicated, some ingredients are expensiv, really really expensiv, tomatos and onions arem't sold by many people and with the fields now giving only a few plants the ability to grow it gets even harder to aquiere the goods.