Why?
- engine death (clouding) and chaotic storyline (groups fighting against each other wanting to win at all costs) are the main reasons for OOC flamewars and bad behaviour in-game.
- no engine death possible i.e. no clouding. So the players have to roleplay being hurt or dying or the fight lasts eternal or until logout... Big advantage: enough time for emotes.
- a council consisting of the leaders of all important IG groups/guilds and the GMs creates an obligatory storyline. So most players won't know e.g. how a war will end but the leader can tell his followers in the dramatic last moments: "We have no chance... I will announce our surrender."
No flamewar, it was agreed by all involved leaders. Of course the concerning leader has failed and he can be overthrown or beheaded etc. So a defeat effects mostly a leader - in long-term. That's the price for leading and having a say in the storyline.
- There could be a forced emote which indicates that the char reached this certain health level. So the engine still decides who gets first this emote but actually the players decide who wins the fight (e.g. if it doesn't fit in the storyline), or actually the winner of the fight decides it. If the loser refuses to lose, that is "bad behaviour" and is to be reported to a GM.
- Now the technical part.
When the engine notices that a char is "dead", there is a forced emote. Now I suggest that the use of the 'alt' and 'ctrl' button are restricted (actually it is only necessary that no damage can be dealt and no XP can be gained) and of course the char can't lose more hitpoints.
I also suggest that the attributes are all set to 1 until the char visites a holy place (yellow cross), is resurrected (priests) or is attended (druids). (temporal skill decrease is also possible) Then the same script like now is invoked, ending with the "feel reborn" message.
Best would be if the monsters could check if the char is "dead" and don't attack those (no idea if possible)....that is a weak point in this proposal. - Now what is with those players who have uber-skilled chars, with wich they always 'technically' win, and do never voluntarily lose?
* Pity that they exist... but here the GM council idea jumps in.
Firstly, every group will be forced to lose and win from time to time, not every single fight but in general. So everyone gets a sense of achievement which is of course important for the player's mood. Additionally everyone knows that there IS a storyline and the next 'overall' win will come certainly. It promotes the feeling that we all play together, so such a misfitting event loses its severity....(quite difficult to explain especiall in English, but I hope you get what I mean).
Secondly, if such events get out of hand, GM council intervention is needed. The players have to adjust their roleplay for the public welfare, thus loyalty to the leaders becomes more important. If necessary some IC reasons can be created like a curse etc by which the char doesn't leave His/her role.
In worst case this trouble maker has to be punished with GM means.
I only want to gather some opinions and new impressions. Are you interested or are you against it?
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Kein technischer Tod / Bilden eines OOC Gamemaster-Rates
Warum?
- technischer Tod ("wolken") und chaotische Handlungen (Gruppen kämpfen gegeneinander und wollen um jeden Preis gewinnen) sind die Hauptgründe für OOC Flamewars und schlechtes Benehmen im Spiel.
- Kein technischer Tod, d.h. "wolken" möglich. Somit müssen die Spieler Verletzungen oder den Tod selbst spielen oder der Kampf geht ewig oder bis zum Ausloggen... Großer Vorteil: Genug Zeit für Emotes.
- Ein Rat, der aus den Anführern der wichtigsten IG Gruppen/Gilden und den Gamemastern besteht, entwirft eine verbindliche Handlung. Somit werden die meisten Spieler nicht zB den Ausgang eines Krieges wissen, aber der Anführer kann seinen Anhängern in den letzten dramatischen Momenten sagen: "Wir haben keine Chance... ich werde unsere Aufgabe bekannt geben."
Kein Flamewar, es wurde von allen beteiligten Anführern beschlossen. Natürlich hat dann der betreffende Anführer versagt und kann abgewählt, geköpft etc werden. Damit beeinflusst eine Niederlage am meisten den Anführer - auf lange Sicht. Das ist der Preis fürs Führen und ein Mitspracherecht in der Handlung.
Der Rat achtet natürlich auf Gleichheit und wird keine Gruppe extrem bevorzugen. Dadurch spielen wir wirklich miteinander und nicht gegeneinander.
- Es könnte ein aufgezwungenes Emote geben, welches quasi darauf hinweist, dass der Char ein bestimmtes Gesundheitslevel erreicht hat (0 Trefferpunkte?) Also entscheidet immernoch die Technik, wer als erstes das Emote bekommt, aber die SPieler entscheiden, wer den Kampf gewinnt (wenn es zB nicht in die Handlung passt) oder eigentlich der Gewinner entscheidet es. Wenn der Verlierer sich weigert, zu verlieren, ist das "schlechtes Verhalten" und muss einem GM gemeldet werden.
- Nun der technische Teil.
Wenn der Server nun feststellt, dass ein Char "tot" ist, wird dieser zu einem Emote gezwungen. Nun schlage ich vor, dass komplett jede Benutzung der 'Alt' und 'Strg' Taste gesperrt ist (eigentlich ist es nur notwendig, dass man keinen Schaden mehr machen kann und keine Erfahrungspunkte bekommt)Und natürlich, dass der Char keine weiteren Trefferpunkte verlieren kann.
Ich schlage auch vor, dass die Attribute zu 1 gesetzt werden, bis der Char einen heiligen Ort besucht (gelbes Kreuz), wiederbelebt wird (Priester) oder behandelt wird (Druiden). (zeitliche Senkung von Skills auch möglich) Das gleiche Skript wie jetzt wird geladen, welches dann mit der "wie neugeboren" Nachricht endet.
Das Beste wäre, wenn die Monster prüfen könnten, ob ein Char "tot" ist und ihn dann nicht angreifen (weiß nicht in wie weit möglich)....das ist ein Schwachpunkt in diesem Vorschlag. - Tja und was ist mit den Spielern mit Uber-geskillten Chars, mit denen sie 'technisch' immer gewinnen aber nie freiwillig verlieren?
* Schade dass es die gibt....aber hier kommt der GM Rat ins Spiel.
[[Bin zu müde um den Rest zu übersetzen....morgen dann ]]
Ich möchte nur ein paar Meinungen und neue Eindrücke sammeln. Seid ihr interessiert oder dagegen?