VBU Q&A Revisited

Everything about Illarion that fits nowhere else. / Alles über Illarion was inhaltlich in kein anderes Board passt.

Moderator: Gamemasters

User avatar
Ezor Edwickton
Posts: 679
Joined: Mon Jul 28, 2003 5:23 am
Location: Canada

Re: VBU Q&A Revisited

Post by Ezor Edwickton »

Estralis Seborian wrote:
Note that, most probably, the mule system will be discontinued,
I hope other major changes are in the works then to make resource gathering reasonable.
User avatar
Estralis Seborian
Posts: 12308
Joined: Wed Nov 10, 2004 9:14 pm
Location: Sir Postalot
Contact:

Re: VBU Q&A Revisited

Post by Estralis Seborian »

The funny thing is that our developer never considered nor intended to make gathering easier with the mules - they imagined them to serve as caravans between towns, reducing the negative effect of the separated depots...

Some changes: You'll need less resources, you can carry more and mines will be closer to depots. And the days of endless crafting to gain a swirly will be over, you don't have to produce hundreds of useless items any more.
Thargon
Posts: 160
Joined: Sun Sep 09, 2012 2:36 pm
Location: Location Location

Re: VBU Q&A Revisited

Post by Thargon »

Will there be camps out in the woods or wilderness with depots so that they may get used as a permanent area for people to RP.
User avatar
Estralis Seborian
Posts: 12308
Joined: Wed Nov 10, 2004 9:14 pm
Location: Sir Postalot
Contact:

Re: VBU Q&A Revisited

Post by Estralis Seborian »

Of course not!

I could write an essay about hot spot creation and interaction enforcement, but for now: Hiding in the wilderness, avoiding interaction with other players, is discouraged.
User avatar
Fianna Heneghan
Posts: 463
Joined: Sat Feb 10, 2007 6:40 pm
Contact:

Re: VBU Q&A Revisited

Post by Fianna Heneghan »

Did I read it right that the only items that will carry over are the ones the character actually holds? Are there any depots that will transition over?

I don't want to lose all my nice stuff. :(
User avatar
Estralis Seborian
Posts: 12308
Joined: Wed Nov 10, 2004 9:14 pm
Location: Sir Postalot
Contact:

Re: VBU Q&A Revisited

Post by Estralis Seborian »

The items your character has in his/her inventory are 100% safe, yes. As I wrote, concerning depots, a separate announcement will be published in time.
User avatar
AlexHeartnet
Posts: 6
Joined: Thu Nov 15, 2012 3:39 am

Re: VBU Q&A Revisited

Post by AlexHeartnet »

How much protection will helmets (not) provide? Many people don't like helmets in RPGs because they obscure the most important part of the character - the face, yet RPG's often make helmets essential equipment. Helmets just don't fit some character concepts.
Grokk
Posts: 489
Joined: Thu Nov 12, 2009 9:17 am

Re: VBU Q&A Revisited

Post by Grokk »

:|

About as much as they currently do, I believe. Your character isn't going to be fully protected unless they are wearing a helmet. No one is going to be encouraged to leave their character's head completely exposed when fighting.

Unless you are playing a character that suffers from an irrational fear of having their face covered, whether they wear a helmet or not should have absolutely no bearing upon your character concept whatsoever. If you really want to see your character's face, perhaps you could take their helmet off while they aren't engaged in combat?
User avatar
Estralis Seborian
Posts: 12308
Joined: Wed Nov 10, 2004 9:14 pm
Location: Sir Postalot
Contact:

Re: VBU Q&A Revisited

Post by Estralis Seborian »

AlexHeartnet wrote:How much protection will helmets (not) provide?
15%

And I doubt that many people dislike the existence of helmets in a fantasy roleplaying game.
User avatar
Achae Eanstray
Posts: 4300
Joined: Tue Sep 19, 2006 7:03 am
Location: A field of dandelions
Contact:

Re: VBU Q&A Revisited

Post by Achae Eanstray »

Estralis Seborian wrote:
AlexHeartnet wrote:How much protection will helmets (not) provide?
15%

And I doubt that many people dislike the existence of helmets in a fantasy roleplaying game.
Two.. no just three chars dislike. :D Though the same with armor. Hopefully some feminine looking armor?
User avatar
Ufedhin
Posts: 797
Joined: Mon Jun 11, 2012 5:45 am
Location: In a barrel with salted herrings.

Re: VBU Q&A Revisited

Post by Ufedhin »

Good heavens! you wont have much to worry about with your character concepts when yer "bone dome is crushed by a well aimed blow "due to your vanity of not wearing a helm'.
Heads make great targets in a fight, one head hit and your without a helm' its "good nite nurse ",even if the first blow dont kill you while your staggering around with blood in your eye the next surely will. :twisted:
User avatar
AlexHeartnet
Posts: 6
Joined: Thu Nov 15, 2012 3:39 am

Re: VBU Q&A Revisited

Post by AlexHeartnet »

Ufedhin wrote:Good heavens! you wont have much to worry about with your character concepts when yer "bone dome is crushed by a well aimed blow "due to your vanity of not wearing a helm'.
Heads make great targets in a fight, one head hit and your without a helm' its "good nite nurse ",even if the first blow dont kill you while your staggering around with blood in your eye the next surely will. :twisted:
It's almost as if there might have to be a break from reality here. Think for a moment how helmets are usually depicted in fiction. Much of the time, it will be the generic cannon fodder that wears the helmets, and the major characters that are the ones not wearing them. The rest of the time, you can either see the faces of characters easily under the helmet, or the helmet (or mask!) is a very distinct, cool-looking one.

Given that a good number of PC's in Illarion see themselves as heroes and end up invoking the usual tropes, I would except to see a fair amount of helmet-less PC's, and a good number of PC's that prefer helmets that don't hide their face.
Achae Eanstray wrote:Two.. no just three chars dislike. :D Though the same with armor. Hopefully some feminine looking armor?
This, but no breast plate please. Pairing a normal set of armor up with a dress is an easy and sensible way of doing this.
User avatar
Ufedhin
Posts: 797
Joined: Mon Jun 11, 2012 5:45 am
Location: In a barrel with salted herrings.

Re: VBU Q&A Revisited

Post by Ufedhin »

Sound's fine to me, dont wear one then! just hope your not angling for the helmet bonus when your bare headed in a fight. :wink:
Thargon
Posts: 160
Joined: Sun Sep 09, 2012 2:36 pm
Location: Location Location

Re: VBU Q&A Revisited

Post by Thargon »

Ufedhin wrote:Sound's fine to me, dont wear one then! just hope your not angling for the helmet bonus when your bare headed in a fight. :wink:

Or you could take off your helmet when your not fighting... :P
User avatar
AlexHeartnet
Posts: 6
Joined: Thu Nov 15, 2012 3:39 am

Re: VBU Q&A Revisited

Post by AlexHeartnet »

If I really need the bonus I'll find a helmet that doesn't cover the face. I've noticed that there is a Round Steel Hat already in the game...
User avatar
Estralis Seborian
Posts: 12308
Joined: Wed Nov 10, 2004 9:14 pm
Location: Sir Postalot
Contact:

Re: VBU Q&A Revisited

Post by Estralis Seborian »

The helmet question was answered, please continue a general discussion in a new thread.
User avatar
GolfLima
Posts: 1472
Joined: Mon Aug 24, 2009 3:06 pm
Location: hier und dort

Re: VBU Q&A Revisited

Post by GolfLima »

Estralis Seborian wrote:
The items your character has in his/her inventory are 100% safe, yes. As I wrote, concerning depots, a separate announcement will be published in time.
1) seems a little bit difficult for my chharakter to safe more than 2000 non harvestable herbs (only the 3 best qualities) and some other things too in one bag. :cry:
2) so i hope there will be some depots save too

:arrow: waiting for a more informations
User avatar
Grim
Developer
Posts: 90
Joined: Sun May 20, 2012 2:55 pm
Contact:

Re: VBU Q&A Revisited

Post by Grim »

oder all die eisen-,kupfer- und goldbarren... :(
User avatar
GolfLima
Posts: 1472
Joined: Mon Aug 24, 2009 3:06 pm
Location: hier und dort

Re: VBU Q&A Revisited

Post by GolfLima »

oder all die eisen-,kupfer- und goldbarren... :(
von all den Dingen, die ein Handwerker lagert (Erze, Barren, Sand, Glas, Hölzer, Äste, Zweige, Samen, Früchte, Obst & Gemüse, .... ) rede ich ja gar nicht ..... der Verlust wäre schrecklich :cry: , aber theoretisch wenigstens mit viel Arbeit wieder selber zu beschaffen ... die Kräuter, die ich meine kann man nur durch Zufall finden :shock: den Rest der Kräuter habe ich gar nicht erst erwähnt
:arrow:
aber warten wir erst einmal genauere Informationen ab :idea:
User avatar
Djironnyma
Posts: 3221
Joined: Thu Aug 01, 2002 4:34 pm
Location: Berlin
Contact:

Re: VBU Q&A Revisited

Post by Djironnyma »

wie Estralis bereits schrieb wird es post VBU nicht mehr notwenig sein zum handwerken stundenkang massen an rohstoffen zu besorgen. Das bedeutet dass
a)vorräte schnell wieder aufzufüllen sein werden
b)rohstoff massen keinen sinn mehr machen
c)es ein extremes ungleichgewicht gäbe wenn man alle rohstoffmassen mit ins VBU nehmen würde.

Abgesehen davon will ich gerade bei so komplexen handwerken wie alchemie bezweifeln das die rohstoffe 1 zu 1 im neuen system verwendung haben.
User avatar
Grim
Developer
Posts: 90
Joined: Sun May 20, 2012 2:55 pm
Contact:

Re: VBU Q&A Revisited

Post by Grim »

Naja, silber und goldmünzen sind auch eine resource.... dh handwerker die nicht kämpfen oder zaubern können und somit praktisch kein geld haben verlieren alle resourcen und magier und krieger können massig resourcen (münzen ) mit ins neue spiel nehmen... :(
User avatar
Djironnyma
Posts: 3221
Joined: Thu Aug 01, 2002 4:34 pm
Location: Berlin
Contact:

Re: VBU Q&A Revisited

Post by Djironnyma »

nur damit ich das richtig verstehe, du jammerst und kritisierst ein system das du noch nicht kennst, weil du ohnen massiven vorteil gegenüber neuen spieler darin einsteigst und zugleich warum auch immer VERMUTEST andere würden einen massiven Vorteil mitnehmen? Das ist auf ganz vielen eben traurig. Einerlei kann ich dir dazu nur die allgemeingültige Antwort geben, dass du dir sicher sein kanst dass das VBU das gleichgewicht zwischen verschiedenen "klassen" um ein vielfaches verbessern wird und jegliche sorge der benachteiligung unangemessen ist.
User avatar
Katharina Brightrim
Cadomyr
Posts: 956
Joined: Sat Apr 02, 2011 8:13 pm
Location: Göttingen

Re: VBU Q&A Revisited

Post by Katharina Brightrim »

Herzog wrote:Naja, silber und goldmünzen sind auch eine resource.... dh handwerker die nicht kämpfen oder zaubern können und somit praktisch kein geld haben verlieren alle resourcen und magier und krieger können massig resourcen (münzen ) mit ins neue spiel nehmen... :(

Also was die münzen angeht... die verstauben jez schon vor dem VBU in meiner truhe. Es gibt genug andere wege etwas zu bekommen.

Bestes Beispiel dafür ist: Katharina braucht Pergament, Lafadiel braucht Kuchen... was machen sie??? klar, tauschen. Geld halte ich für deutlich überbewertet bei illarion
User avatar
GolfLima
Posts: 1472
Joined: Mon Aug 24, 2009 3:06 pm
Location: hier und dort

Re: VBU Q&A Revisited

Post by GolfLima »

@ Djironnyma

1) es dürfte auch nach dem VBU ein klein wenig mehr Zeit beanspruchen - als Du so locker sagst - um mehrer tausend Klumpen (Erz/Kohle/Sand... usw) wieder zu besorgen, auch wenn es deutlich einfacher werden wird als bisher.
2) mein Char hat um seine Handwerke zu erlernen zig tausende solcher Brocken (ich zähle hier auch mal Baumstämme, Getreide, Gemüse und Obst usw. dazu) erarbeiten müssen - also sage nicht das wäre recht einfach zu bewerkstelligen & ein gewissen Vorrat an solchen DIngen benötigt ein Handwerker nun einmal
3) ich erkenne das Ungleichgewicht welches Du unter c) ansprichst nicht (vielleicht aufgrund meiner Unkenntnis des VBU)
4) Handwerker, die zusätzlich dazu keine Magier und/oder Kämpfer sind, sind im Moment bettelarm (auch wenn Du es vielleicht nicht glaubst) <-> die meisten Kämpfer und Magier dürften im Vergleich dazu als enorm reich gelten -> auch das ist eine Art Ungleichgewicht
5) Bedaure Ihn nicht, sondern nimm Seine Sorgen und Ängste einfach ernst ..... möglicherweise weist Du mehr und darfst es nicht verraten - er hat jedenfalls Sorgen, & ich auch
Alrik
Posts: 434
Joined: Fri Aug 13, 2010 10:23 am
Location: Franken

Re: VBU Q&A Revisited

Post by Alrik »

Djironnyma wrote:wie Estralis bereits schrieb wird es post VBU nicht mehr notwenig sein zum handwerken stundenkang massen an rohstiffen zu besorgen. Das bedeutet dass
a)vorräte schnell wieder aufzufüllen sein werden
b)rohstoff massen keinen sinn mehr machen
c)es ein extremes ungleichgewicht gäbe wenn man alle rohstoffmassen mit ins VBU nehmen würde.

Abgesehen davon will ich gerade bei so komplexen handwerken wie alchemie bezweifeln das die rohstoffe 1 zu 1 im neuen system verwendung haben.
Lesen hilft :wink: . Soll heisen dass man für nen fortschritt für den man jetzt meinetwegen 1000 Eisenbarren bräuchte jetzt dann meinetwegen nur noch 400 braucht, zumindest versteh ich das so. Was aber auch heist das jemand der jetzt seine x-tausend rohstoffeinheiten mit rübernimmt die zu was weis ich was verticken könnte oder eben sonst wie extrem nutzen könnte.
GolfLima wrote: 4) Handwerker, die zusätzlich dazu keine Magier und/oder Kämpfer sind, sind im Moment bettelarm (auch wenn Du es vielleicht nicht glaubst) <-> die meisten Kämpfer und Magier dürften im Vergleich dazu als enorm reich gelten -> auch das ist eine Art Ungleichgewicht
Mein Hauptcharakter hatt seine Hauptskills im Handwerksbereich. Kein Magier, im kämpfen kriegt ihn jeder halbwegs geübte "Vollkämpfer" schnell runter, Druide/Alchemist ist er auch nicht, Bettelarm aber auch nicht. Ich hab im moment mit dem Charakter mehr Geld rumfliegen als er brauchen kann (und das ist alles vom Charakter selber erarbeitet, also nicht vom Orden zugespielt worden). Ich hab einfach meine Wege gesucht wo ich mit den Handwerks- und entsprechenden Sammelfertigkeiten mein auskommen finden kann -> und das alles auf einem weg wie ihn jeder der das Spiel 2 Stunden gespielt hatt genauso machen können
User avatar
GolfLima
Posts: 1472
Joined: Mon Aug 24, 2009 3:06 pm
Location: hier und dort

Re: VBU Q&A Revisited

Post by GolfLima »

@ Alrik:
1) ich kann lesen (ja, kaum zu glauben aber es ist so)
2) auch mehrere hundert Klumpen von Irgendetwas zu sammeln dürfte schon "ein paar Minuten" in Anspruch nehmen
3) ein Ungleichgewicht wegen der Rohstoffe kann ich immer noch nicht erkennen (erst recht nicht, wenn sie doch so einfach zu sammeln sind wie ihr schreibt)
4) freue mich das Dein Char. es geschafft hat reich zu werden - meiner hat es nicht (trotz aller möglichen Versuche) - habe aber andere Wege gefunden damit leben zu können
User avatar
Jupiter
Developer
Posts: 3477
Joined: Sun May 28, 2006 11:23 am

Re: VBU Q&A Revisited

Post by Jupiter »

Bezüglich seltener Kräuter: Wenn man sich mal anguckt, was da zum Teil an seltenen Kräuter durch die Gegend fliegt, stellt man fest, dass das Kräuter sind, die die Grafiken von anderen Kräuter verwenden. zB Wüstenbeere hat die Sandbeerengrafik. Diese "Dummykräuter" sind eine häßliche Notlösung gewesen und es ist nicht unwahrscheinlich, dass diese Dummykräuter sowieso ersetzt werden, da deren Existenz nie vorgesehen war :D

edit: typos
User avatar
Estralis Seborian
Posts: 12308
Joined: Wed Nov 10, 2004 9:14 pm
Location: Sir Postalot
Contact:

Re: VBU Q&A Revisited

Post by Estralis Seborian »

Die Depot-Frage wurde auch schon beantwortet. Es wird hierzu noch eine gesonderte Ankündigung geben. Eine generelle Diskussion ist hier fehl am Platz und, wenn sie von Unwissenheit und unbelegten Befürchtungen geprägt ist, auch sinnbefreit. Bitte beachtet, dass das VBU viel, viel mehr ist als ein Paket kleiner Änderungen. Daher sind derzeitige Maßstäbe nicht anwendbar.

Nochmal die eigentliche Antwort: Alles, was im Charakterinventar ist, ist sicher, alles, was im Eseldepot ist, wohl verloren. Über alles andere wird euch rechtzeitig bescheid gegeben.

English: Depot question was already answered.
Procrastinator
Posts: 16
Joined: Sun Aug 14, 2011 3:45 am

Re: VBU Q&A Revisited

Post by Procrastinator »

Is it certain whether or not there'll be a depot/item wipe? I can't tell from this thread what's goin' on :?
User avatar
Anon of D'Athen
Posts: 175
Joined: Sun May 31, 2009 6:39 pm
Location: The Middle Kingdom

Re: VBU Q&A Revisited

Post by Anon of D'Athen »

It hasn't been decided- chill people. They'll keep us up to date as they have it. And with the overhaul on the crafting system, I doubt you'll really be loosing that much in the end. Just wear what you absolutely can't afford to loose and keep in mind it is just a game (that we love).
Locked