Rollenspiel Situation – Roleplay Situation

Everything about Illarion that fits nowhere else. / Alles über Illarion was inhaltlich in kein anderes Board passt.

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Nitram
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Rollenspiel Situation – Roleplay Situation

Post by Nitram »

~~~~~english below~~~~~

Dies hier hat nicht den Sinn das Rollenspiel der Spielergemeinschaft hier in ein Schlechtes Licht zu rücken. Allerdings sollte es zum Nachdenken anregen.

Von vornherein will ich die Behauptung in den Raum stellen, dass ich das Rollenspiel in Illarion für schlecht halte.

Und eben jene Behauptung will ich jetzt begründen.
Ich sehe das schlechte Rollenspiel nicht im Rollenspiel direkt Zwischen den Spielern. Das ist sehr gut. Vielmehr das globale Rollenspiel, dass Gesamtbild des Rollenspiels, dass halte ich für schlecht, aus dem einfachen Grund, dass es in Illarion keine echten Interessen Konflikte gibt. Im Prinzip ist jeder Charakter jedem anderen Charakter (außer den eigenen) persönlich bekannt und vertraut. Das ist natürlich eine Folge unserer Relativ geringen Spieler Anzahl. Trotzdem frage ich mich ob das wirklich so sein muss.
Des weiteren sticht ins Auge, dass die Umgebungseinflüsse die durch den Clienten dargestellt werden von 80% der Spielerschaft ignoriert werden. Wenn es anfängt zu Regnen stehen alle Charaktere weiter und reden direkt vor dem Laden mit einander als ob es strahlender Sonnenschein wäre. Ich frage mich wozu wir Wetter und Tageszeiten haben, wenn keiner darauf reagiert.
Das nächste Problem sehe ich beim Rollenspiel der einzelnen Rassen. Dabei rede ich nicht nur von Menschen, Elfen, Zwergen, Halblingen, Orks, Echsen, Feen, Goblins und Gnomen. Ich spreche auch von Skeletten. Unsere Untoten Partei. Besonders bei den Untoten fällt auch, dass sowohl der Rollenspiel der Charaktere die Untot sind, als auch das Rollenspiel der Lebenden Charaktere die die Untoten zu Gesicht bekommen, in fast allen Fällen sehr unpassend ist. Die Untoten laufen durch Trolls Bane und werden gespielt wie normale Charaktere. Und alle anderen Charaktere gehen mit ihnen um wie mit normalen Charakteren. Das ist nicht der Sinn des „Untotendaseins“. Untote sollten nicht jeden Tag wie alle anderen mit lebenden herumlaufen und andere Charaktere sollten sie nicht bedingungslos in ihrer Mitte akzeptieren. Aber abgesehen von den Untoten, geben auch viele, viele andere Charaktere kein gutes Rassen Rollenspiel. Wenn ich einen Elf und einen Zwerg zusammen Monster jagen sehe, dann denk ich immer das da doch was falsch ist. Und eben diese, in meinen Augen, unangebrachter Toleranz zwischen den Rassen führt dazu, dass sich die Völker ineinander vermischen. Dadurch können keine echten Konflikte oder Vorurteile zwischen den Rassen entstehen. Und das fehlt Illarion wirklich.
Aber es gibt noch mehr. Es gibt (oder gab) einige Kindercharaktere in Illarion. Rein von der Grafik und den Möglichkeiten haben diese sich natürlich nicht von den Erwachsenen unterschieden. Doch was waren diese Kinder wirklich? Das Kinderdasein war eigentlich nur dazu gibt, Unfug und Unreifes Auftreten zu entschuldigen. Aber auf der anderen Seite zu kämpfen und Monster zu töten wie jeder Erwachsene Charakter. Der Gedanke an Kinder die Drachen abschlachten gefällt hier sicher nicht jedem.
Als nächstes möchte ich das bekannte und geliebte Thema, sterben ansprechen. Hier ist natürlich nicht das „wolken“ gemeint. Vielmehr geht es um Rollenspiel Tode. Permanente Tode eben. Permanent...dieses Wort drückt an sich aus das ein Gewisser Zustand für immer bleibt. Also ist der Tod, auch der Rollenspiel Tod in Illarion alles andere als permanent. Viele Charaktere die sterben, kommen irgendwann zurück. Wiederbelebungen scheinen in den letzten Wochen in die Mode gekommen zu sein und die Toten Charaktere laufen wieder durch die Gegend wie sie lustig sind. Prinzipiell halte ich es hier so, dass die Spielerschaft ihre Freiheit, Charaktere wieder zu beleben schlicht und einfach missbraucht. Man muss ich vor Augen halten, dass Wiederbelebungen eher Frust verursachen als Freude. Wenn ein Charakter wirklich stirbt, geschieht das meist aus einer Rollenspiel Situation heraus. Die Charaktere, vor allem ihre Spieler, die für den Tod eines anderen Charakters verantwortlich sind, sind in praktisch allen Fällen nicht glücklich über solche Wendungen. Gegen dieses „Problem“ wird es, wie ich hoffe, bald entsprechend klarer Formulierte Regeln geben, die derart extensives wiederbelebe unterbinden.
Des weiteren will ich kurz den Umgang zwischen den Charakteren von unterschiedlichem Rang und Position ansprechen. Hier sollte jeder mal drüber nachdenken ob er in Illarion einen Unterschied zwischen einem König oder Grafen und einem Bauer macht. Wie geht ein Bauer mit einem Grafen um, wie ein Graf mit einem Bauern. Man wird keinen großen Unterschied zwischen beiden Fällen finden.
Ein weiterer Punkt soll das „Verbrecher-Rollenspiel“ sein. Gehen wir mal von einem Dieb aus. Also der Dieb beklaut einen anderen Charakter. Im ungünstigsten Falle für den Dieb wird er dann erwischt. Was passiert dann in Illarion. Dieb rennt los, und keiner kann ihn fangen. Ein Halbling rennt genauso schnell wie ein Elf oder wie ein Mensch in vollem Plattenpanzer. Hier muss wirklich an die gegenseitige Rücksicht der Spieler appelliert werden. Vollgepanzerte Ritter können nicht rennen. Das geht einfach nicht. Ich hab martin mal in einem Plattenpanzer gesehen. Und damit kann man nicht rennen. Aber auch ein Halbling sollte darauf achten das die kurzen Halblingsbeine nicht so schnell rennen können wie ein Elf es wohl könnte. Gehen wir jetzt mal davon aus unser Dieb wird gefangen. Auch hier gibt es einen schlechten Weg. Und zwar den das der Dieb den Engine Tod der Gefangenschaft vorzieht, dann zum Kreuz „wolkt“ und von dort in die Freiheit rennt. Man sollte sich hier ganz deutlich vor Augen halten. Ein Engine Tod, ist trotz der Tatsache dass die Folgen sehr ( / zu) gering sind eine sehr schmerzhafte Erfahrung. Und wenn man beim Kreuz wiederbelebt wird, kann man im Normalfall nicht mehr wegsprinten. Trotzdem sollten an dieser Stelle die meisten Charaktere versuchen, zumindest denke ich das so, diese äußerst schmerzhafte Erfahrung zu vermeiden und sich ergeben. Jetzt gehen wir mal davon aus unser Dieb ergibt sich. Kommt ins Gefängnis. Was passiert dann. Der Charakter ist zwischen 3 Minuten und 2 Stunden im Gefängnis und kommt dann unter seltsamen Umständen wieder frei. Dies hier sei als Appell an die Gamemaster gerichtet, keine Fluchversuche zu unterstützen wenn die Wachen keine Chance bekommen, diese zu vereiteln. Die Vergangenheit hat oft gezeigt das die Charaktere einfach so aus den Gefängnissen verschwinden können und keiner kann sagen wie sie ausgebrochen sind. Sowas sorgt auf Seiten der Gesetzeshüter nur für Ärger und es lässt die Gefängnisse sinnlos erscheinen.

So. Ich denke das war es erstmal. Ich bitte jeden, der dieses Spiel spielt, entwickelt oder überwacht (GMs), hier seine Meinung kundzutun. Und wenn hier das geflame los geht, werde ich mächtig sauer auf die die damit anfangen. Ich hoffe das diese Diskussion ein entsprechendes Niveau hält.

In diesem Sinne,
Nitram

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

This here dosen't have the intention of casting a damning light on the roleplay of the comunnity. But it has the purpose of provoking thoughts.

From the first I want to make the statement, that I think the roleplay in Illarion is bad.

And exactly for this statement I want to give reasons:

I don't consider the direct roleplay between players as bad. That's pretty good even. But I consider the global roleplay, the overall picture of roleplay, as bad. Simply because there are no real conflicts of interests in Illarion. In principle every character knows the other character (apart from his own) personally and is familar. That's of course due to the relative low player numbers. Nontheless I ask myself if this has to be.
Furthermore it's eye-catching how the influences of the environment through the client are ignored by 80% of the community. When it starts raining the chars still stand outside infront of the shop and keep talking as if the sun would be shining. I wonder why we did implement the weather and the times of day, when no one does react on it.
The next problem I see is the roleplay of the seperare races. And I'm not only talking about humans, elfs, dwarves, halflings, orcs, lizards, fairies, goblins and gnomes. I'm also talking about skeletons. Our undead party. Especially at the undeads it's apparent, that not only the roleplay of the undeads is absolutely unfitting, but also the roleplay of the chars who meet them. The undeads run through Trolls Bane and are played just like normal chars. And all the other chars walk along with them like with normal ones. That's not the sense of 'being undead'. Undeads shouldn't run about with 'normals' and be accepted in their mids.
But apart from the undeads, there are also several other chars who don't give a good race roleplaying. When I see an elf hunting monsters together with a dwarf, I always think that something is going wrong there. And because of this, in my eyes inappropiate, tolerance between races is what causes that the folks mix. Due to that there will be never any real conflicts or prejudices arising. And this is what Illarion is really missing.

But there is more. There are (or were) some children chars in llarion. Due to the graphic and the possibilities they did not differ from grown ups. But were those really children?
The children-being was only an excuse for causing mischief and being immature. But on the other hand they were fighting and killing monsters, just like any other char. The thought of children killing dragons surely doesn't please everyone here.
The next topic shall be the loved and known topic "dieing". Of cause i don't talk about the "clouding". I speak about roleplay deaths. Permanent deaths. Permanent...this word means that a special status stays forever. So the deaths in Illarion are everything but not permanent. Many characters die and return somewhen after. Resurrection took place very often in the last weeks and there characters to died walk around in the town like they want. The community of Illarion does nothing more then abusing the freedom to resurrect, their characters as they want. Everyone should see, that resurrections cause more anger then joy. Characters, exspecialy the players, who caused the dieing of a characters, are annoyed about such turnings nearly every time. Against this "problem", their will be clearly formulated rules, what forbid such extensive resurrecting, i hope.
Furthermore i want to say something about the acquaintance of the characters of different positions and status. Everyone should think about if you handle a king or an earl in a other way then a farmer. How does a farmer handle an earl, and how a earl with an farmer. nearly no one handles this different.
Another point shall be the "criminals-roleplay". Lets take a thief as example. The thief steals something from another characters. In the bades way for the thief, the victim notes the try of the thief. What happens then. The thief starts running and noone can get him. The reason is pretty simple, in Illarion everyone runs with the same speed. The only way to handle this problem is to appeal to the players. A guard in full plate can't run. That just don't work. I once saw martin in a plate armor. So trust me, you can't run in such a thing very fast. But also a small halfling can't run as fast as a elf. Now lets presume that the thief gets caught. Also here is a good and a bad way. Many thieves or criminals just fight and get clouded. Then they fly to the cross and run into freedom. Everyone should think in such a situation, what the engine death (clouding) is also, even if it as (too) less consequences, a very painful experiance for the character. And if you are resurrected by the cross you are still wounded and your normaly can't run away. I think the most characters would avoid such a painful experiance. Now lets presume the halfling get caught and is thrown into the priston? The character stays there between 3 minutes and 2 hours and then he is free again by strange conjunctures. This shall be a appeal to all gamemasters, that they shoudn't support attempts to escape if there is no guard around to reakt on this situation. The past showed, that many characters just left the priston and noone was able to say, how they did this. Something like this causes only anger on the side of the guards and it makes the pristons appearing useless.

Well. I think thats all for now. I ask everyone who plays, develops or monitors (GMs) this game, to say his or her opinon here. And if flaming starts here, i won't like this. And i won't like the one to starts flaming any longer. I hope this will become a good discusson.

on this note,
Nitram
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Nerian Finera
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Post by Nerian Finera »

Ich kann Nitram hier nur zustimmen, obwohl ich selbst wohl ebenso Täter war. Aber ich möchte zum Beispiel etwas ganz spezielles vorführen, was heute geschah: Ich spazierte mal wieder nichts ahnend durch die Straßen Banes und traf dort auf einen Panther und einen anderen Menschen. So...Nerian war erstmal ein wenig erschrocken und blieb dank seiner Vernunft stehen und rührte sich nicht. Gut, gut...so tat es auch der andere...als der Panther ihn aber doch ansprang tat er nichts, als weiter rumzustehen...das selbe, als ich versuchte den Panther von ihm abzubringen, selbst angegriffen wurde...dabei übrigens übel verletzt (wie man sich bei den Klauen eines Panthers denken kann) wurde. Er stand daneben und ging ganz normal nach einer Zeit...Nerian schleppte sich davon und brach zusammen...weitere Ereignisse sind ja im RPG forum nachzulesen...
Es geht weder um den Namen des Spielers, noch um seine Fähigkeiten...lediglich um das Beispiel im Allgemeinen, und mir scheint, dass das nicht die erste einer wirklich argen Situation ist, die so endet.
Ich meine, ein Mensch wird beinahe getötet (bzw. ordentlich verleetzt)...und zwar wirklich im Sinne vom permanenten Tod, der hier auch angesprochen wurde und es wurde einfach gehandhabt, als hätte sich jemand mal beiläufig den Kopf an der Deckenlampe angeschlagen. Man soll es mit der Dramatik ja nicht übertreiben...aber ein bisschen Mitgefühl hätte mein Character sehr wohl gerne, wenn er beinahe getötet wird.

Natürlich war ich auch selbst immer wieder verwundert über Skellette, die sich in der Stadt rumtreiben, als wären sie der beste Freund des Menschen...dasselbe mit den Gefängnisausbrüchen etc.

Also: ich bin für Nitram und selbst, wie oben schon genannt ebenso schuldig, wie so manch anderer von uns...da mir sicher schon einige fehler unterlaufen sind. Aber wie eben genannt wird es zeit, dass sich daher mal etwas tut.
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Cliu Beothach
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Post by Cliu Beothach »

Personally, I don't think IG rp is much of a problem. People ressurecting and problems listed above don't truly effect me. They just lead down another choice of decisions. So, while some actions may not operate on logic, they can hold a bigger purpose to the character. Though, it may be better if certain things change, there will always be something to complain about.

On the subject of skeletons/undead in town, I find it hard to make right decisions. Sometimes, they are covered in cloaks and get mad when they are spotted as a skeleton, but yet they don't me their appearance. To me, this makes it difficult to understand exactly how to react. I mean, I don't mind ignoring them (it would be fun to RP), but unless something is stated I almost take no notice. Usually, when I see them though they are idly sitting by and I think I react accordingly.
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Alytys Lamar
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Post by Alytys Lamar »

Dies ist mein erstes RP- Spiel überhaupt.

Und mir ist genau das aufgefallen was Nerian sagte -- aber ist das nicht ein Spiegelbild der Wirklichkeit ? Hier wird doch auch weggeschaut wenn eine Frau im Bus übelst angemacht wird ? Ich finde es zwar sehr schlimm sagen zu müssen, aber viele spielen zu sehr "sich selbst".

Für meinen Teil kann ich nur sagen dass ich versuche einen tiefgehenden differenzierten Charakter zu spielen der sich seiner Herkunft, Art und Fähigkeiten bewußt ist. Ich kenne einige die das genau so handhaben.
Viele machen aus Ihrem Charakter aber einen Alleskönner der gleichzeitig alle Rassen liebt - das ist einfach ein Unding.
Aleytys z.B. mag Orcs nicht und meidet sie deshalb, es gibt daher auch kaum Anknüpfungspunkte außer sie ist gezwungen jemanden zu schützen.

Allerdings macht jeder sicher hin und wieder Fehler - ich auch - auf jeden Fall. :? Meistens ärgert mich das auch maßlos hinter her und ich vermeide ihn eben beim nächsten Mal.

Vielleicht sollte man sich eher bewußt werden dass man eigentlich wie in einem Spielfilm eine Rolle zu spielen hat, glaubwürdig und eventuell bis zum bitteren Ende.

Wegen des Wetters -- da kann ich Dir nicht unbedingt zustimmen. mein Char hat einen großen Teil seines Lebens im Freien verbracht und ihr ist das allemal lieber als hinter Mauern zu sein. Aber sie ist durchaus imstande dann eine entsprechende Bemerkung oder #me einzufügen der es erklärt warum ihr Schneefall nichts aus macht, oder warum sie nur die Kapuze überzieht. Bei den Charakteren mit denen ich spiele ist das genauso.
Man versucht auch nachts oder abends zu ruhen, oder läuft schlaflos durch die Nacht.

Ich sehe Illa als kleines liebenswertes Kino - Ihr macht tolle Arbeit und mich hat dieser Virus voll gepackt.

Wenn jeder sich ein klein wenig an der Nase fasst und manchmal zögert bevor eine Aktion ausgeführt wird oder geredet wird ( das heißt nachdenken ! ) dann wird das werden.

Wobei Du Nitram beachten solltest dass es eine Reihe wirklich sehr junger (unter 16 ! ) Spieler hier gibt die manchmal etwas übereifrig agieren oder halt auch gerne skillen .



Das war es --

Würde mich freuen wenn es jemand übersetzen könnte ! Danke dafür im voraus. :)
Last edited by Alytys Lamar on Tue Jul 11, 2006 7:39 pm, edited 2 times in total.
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Arameh
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Post by Arameh »

I agree completely with Nitram..I doubt I have anything to add..
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Isilwen
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Post by Isilwen »

*gives Nitram a whole plate of cookies*

I'll update later because i'm a tad busy, but for now i'll just add that I completely agree with the lack of weather reactions, and also that there are few time of day reactions as well.
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Korm Kormsen
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Post by Korm Kormsen »

zumindest den punkt, dass man auch im gespraech und emoten rangunterschiede ausspielen sollte, wuerde ich fuer sehr spassfoerdernd halten.
zu den andren sachen will ich als neuling nichts sagen.

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at least, to put more weight in the presentation of diferent social standings by the way of spech and emoting could be a lot of fun.

to the other points mentioned, being a newbee i cant say anything.

korm kormsen
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Sess'sth
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Post by Sess'sth »

I agree completely.

@Not enough conflict / Race conflict
It's not that no one wants conflict, but that only main characters can truly make large-scale battles, wars, etc. Like the governor for example. He doesn't see any reason in making war with the cult, so he isn't. There is a possible conflict right there, but the governor's character probably isn't in the mood for fighting demon hordes. So, tons of characters are yelling about "lets overthrow him," and whatnot. But from my experience, no one has truly tried this. No groups have been formed to abolish Rothman, nobody has really taken any action at all. And, of course, these are only some examples. I'm not saying "I hate PO Stephen, so lets kill the char off already" or anything.

Also, I posted this in the RPG board in hopes of starting a bit of conflict. We could get a GM involved with this, and a war between Trollsbane and the goblins could begin. It's more fun to have player vs. player conflict, though, because the GM's only have so much time to help create the perfect atmosphere.

And, as most of us know, a lizard city is in the works. Everyone that my character has spoken with has been indifferent about the building of such a city. There used to be many race-wars against the lizards and other 'different' races. Did everyone give up? Why don't you guys oppose us and make it more interesting? Who knows what us slimy folk are going to do once our city is built? We may invade you, eek!

What I see as a major problem in this 'conflict' area, is that practically everyone lives in Trollsbane. Every time I visit another city, it is dead silent, a ghost town. Trollsbane simply has so much: resources, starting area for newbies, a very close dungeon, etc. To go elsewhere is never going to be on a permanent basis at this rate. The other cities, as its been said time and time again, simply need something new, something different to be worth living in forever. Only then, when the populations of each city rise, will there be any large-scale city vs. city conflict.

@Weather + Day/Night
I agree entirely. Day or night, characters are always standing outside the shop and always vibrant and full of life. No one really gets tired, unless they're ready to log off. And snow doesn't make anyone cold, heatwaves are apparently nonexistant to us. Its disappointing to see no one using the weather and time-of-day systems to benefit the overall roleplay; I'm sure it took months of frustrating work to make these things possible.

@Skeletons
It was a mistake to give so many characters the chance to become skeletons. From what I have seen, EVERY SINGLE ONE (except Retlak) is always wearing a heavy cloak, and apparently we don't seem to care if there is a mysterious person walking around town in a shroud. Retlak has been a skeleton for so long and people have always accepted him in society for some reason, so he's simply become one of us. Sadly, we can't do much about cloaked figures, but I think that at least the skeletons' voices should be much different than that of whatever race they came from. They have no skin anymore, no muscles. Technically, they shouldn't have voices, but heck, this is fantasy. There needs to be some way to always tell them apart from normal people; I'm tired of seeing them sitting against trees and being a part of large parties where no one could care less about them. Which makes me come to the conclusion that no one really cares about the religion in this game. And this brings me to my next point:

@Religion
There are a few religious zealots here and there, but we don't really see much happen when it comes to religion in this game. The gods and goddesses were DESIGNED to cause conflict. I mean, look at them! Gods of war, gods of madness, of blood and bones... One would assume religious wars would commence. But they haven't. Sess'sth asks people all the time where they stand, religion-wise, and almost everyone says "Eh, I don't know and don't really care." I personally have always hated "game religions", and that is why I gave Sess'sth other beliefs. I also expected him to gain many enemies when publishing such works as this. It's disappointing that no one seemed to care at all and that yet another aspect of the game us barely used: religion.

@Death
In this version of the game, since after the wipe long ago, I think Sess'sth has died 3 times and they were each in Mas. And he was injured for RL days afterward and pretty much gave up fighting because of it. I've seen others wait a while to go back to battle after getting "killed", but lots of people just keep playing like nothing happened. Skill loss and item loss is all we truly have to fear when dying. It used to ONLY be skill loss, and then items were dropped upon death to make it more risky. It hasn't done anything to help, it seems. Adding more penalties won't do anything, as far as I'm concerned. Truthfully, all we can do is yell at one another over this OOC until everyone realizes how to roleplay "death".

@Ressurection/perma-dying, etc.
This game is addicting and we all know it. I thought I was permakilling Sess'sth more than 3 years ago and felt fine with it. But when I found I could actually log in to the server all this time later, I used him as my main character. I'm still writing the story behind Sess'sth's return and it'll always be hard to explain. And lately, many characters have indeed been ressurected somehow. It's their RP, I guess, and they can do whatever they want. Truthfully, what can we do to change things like that?

Well, I'm hungry. I may write more later.
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Nitram
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Post by Nitram »

Sess'sth wrote:@Not enough conflict / Race conflict
I just want to add that i don't talk only about wars. A intrigue is a kind of conflikt too. There are many conflicts. For example the dwarfs could say: We don't like the Varshikari. So we sell everything for a much higher price to them. Just to annoy them a little.

Nitram
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Nerian Finera
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Post by Nerian Finera »

Alytys Lamar wrote:Dies ist mein erstes RP- Spiel überhaupt.

Und mir ist genau das aufgefallen was Nerian sagte -- aber ist das nicht ein Spiegelbild der Wirklichkeit ? Hier wird doch auch weggeschaut wenn eine Frau im Bus übelst angemacht wird ? Ich finde es zwar sehr schlimm sagen zu müssen, aber viele spielen zu sehr "sich selbst".

Für meinen Teil kann ich nur sagen dass ich versuche einen tiefgehenden differenzierten Charakter zu spielen der sich seiner Herkunft, Art und Fähigkeiten bewußt ist. Ich kenne einige die das genau so handhaben.
Viele machen aus Ihrem Charakter aber einen Alleskönner der gleichzeitig alle Rassen liebt - das ist einfach ein Unding.
Aleytys z.B. mag Orcs nicht und meidet sie deshalb, es gibt daher auch kaum Anknüpfungspunkte außer sie ist gezwungen jemanden zu schützen.

Allerdings macht jeder sicher hin und wieder Fehler - ich auch - auf jeden Fall. :? Meistens ärgert mich das auch maßlos hinter her und ich vermeide ihn eben beim nächsten Mal.

Vielleicht sollte man sich eher bewußt werden dass man eigentlich wie in einem Spielfilm eine Rolle zu spielen hat, glaubwürdig und eventuell bis zum bitteren Ende.

Wegen des Wetters -- da kann ich Dir nicht unbedingt zustimmen. mein Char hat einen großen Teil seines Lebens im Freien verbracht und ihr ist das allemal lieber als hinter Mauern zu sein. Aber sie ist durchaus imstande dann eine entsprechende Bemerkung oder #me einzufügen der es erklärt warum ihr Schneefall nichts aus macht, oder warum sie nur die Kapuze überzieht. Bei den Charakteren mit denen ich spiele ist das genauso.
Man versucht auch nachts oder abends zu ruhen, oder läuft schlaflos durch die Nacht.

Ich sehe Illa als kleines liebenswertes Kino - Ihr macht tolle Arbeit und mich hat dieser Virus voll gepackt.

Wenn jeder sich ein klein wenig an der Nase fasst und manchmal zögert bevor eine Aktion ausgeführt wird oder geredet wird ( das heißt nachdenken ! ) dann wird das werden.

Wobei Du Nitram beachten solltest dass es eine Reihe wirklich sehr junger (unter 16 ! ) Spieler hier gibt die manchmal etwas übereifrig agieren oder halt auch gerne skillen .



Das war es --

Würde mich freuen wenn es jemand übersetzen könnte ! Danke dafür im voraus. :)
natürlich sehen leute weg...aber das muss sich dann in einem angstvollen charakter widerspiegeln...was in meinem falle aber eher einem grinsenden held glich, der sich wagemutig dem panther entgegen stellt und irgendwann weils ihm zu blöd war ging er ganz normal weg...
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Alytys Lamar
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Post by Alytys Lamar »

Nerian Finera wrote:...................Ich meine, ein Mensch wird beinahe getötet (bzw. ordentlich verleetzt)...und zwar wirklich im Sinne vom permanenten Tod, der hier auch angesprochen wurde und es wurde einfach gehandhabt, als hätte sich jemand mal beiläufig den Kopf an der Deckenlampe angeschlagen. Man soll es mit der Dramatik ja nicht übertreiben...aber ein bisschen Mitgefühl hätte mein Character sehr wohl gerne, wenn er beinahe getötet wird.

.
Das meinte ich Nerian --ist für mich Gleichgültigkeit , Faulheit -- oder was auch immer. Und das ist nun mal RL leider genauso und spiegelt für mich einfach die Wirklichkeit wieder
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Errian Abêth
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Post by Errian Abêth »

Im Prinzip ist jeder Charakter jedem anderen Charakter (außer den eigenen) persönlich bekannt und vertraut. Das ist natürlich eine Folge unserer Relativ geringen Spieler Anzahl. Trotzdem frage ich mich ob das wirklich so sein muss.
Das ist nicht zwangsläufig so, ich empfinde es manchmal gar nicht so. Wenn man jeden kennen will, ist das möglich, wenn nicht, wird man nicht dazu gezwungen. Aber ja, bei der geringen Spielerzahl ist es nicht zu vermeiden, dass es möglich ist.
Des weiteren sticht ins Auge, dass die Umgebungseinflüsse die durch den Clienten dargestellt werden von 80% der Spielerschaft ignoriert werden. Wenn es anfängt zu Regnen stehen alle Charaktere weiter und reden direkt vor dem Laden mit einander als ob es strahlender Sonnenschein wäre. Ich frage mich wozu wir Wetter und Tageszeiten haben, wenn keiner darauf reagiert.
Ein guter Punkt, bei dem ich zugeben muss, dass ich auch nicht immer gleich ins Haus gerannt bin, wenn es anfing zu regnen. Ich glaube, wenn die Leute gerade arbeiten, tun sie es nicht, wenn sie gerade am rp'en sind, richten sie sich schon nach dem Wetter. ^^
Das nächste Problem sehe ich beim Rollenspiel der einzelnen Rassen. Dabei rede ich nicht nur von Menschen, Elfen, Zwergen, Halblingen, Orks, Echsen, Feen, Goblins und Gnomen. Ich spreche auch von Skeletten. Unsere Untoten Partei. Besonders bei den Untoten fällt auch, dass sowohl der Rollenspiel der Charaktere die Untot sind, als auch das Rollenspiel der Lebenden Charaktere die die Untoten zu Gesicht bekommen, in fast allen Fällen sehr unpassend ist.
Das hat mich auch schon öfters genervt. Dazusagen muss man, dass es keine wirklich genauen Rollenspielanleitungen für jede Rasse in Illarion gibt, von daher hat sich über die Zeit ein eigenes Bild entwickelt. Ich hatte das Gefühl, dass es Zeiten gab, in denen Echsen und Halblinge nur Spaßcharaktere waren, heute bessert sich das langsam.
Mir dreht sich allerdings auch der Magen um, wenn jemand, der einen Untoten spielt, mitten in der Stadt auf kindische Weise einen Halbling jagt. (um ein konkretes Beispiel zu bringen) Das ist einfach nicht Sinn der Sache und sollte vielleicht besser überwacht werden, es nimmt die ganze mögliche Überlegenheit dieser Chars und man muss sich nicht wundern, wenn man als herumlaufendes Skelett nicht beachtet wird.
Einige übermächtige Dinge/Personen werde hier teilweise etwas sehr lächerlich und überwitzig dargestellt, was ja mal ganz lustig sein kann, aber auf Dauer dazu führt, dass man keinen Respekt mehr vor ihnen hat.
Als nächstes möchte ich das bekannte und geliebte Thema, sterben ansprechen. Hier ist natürlich nicht das „wolken“ gemeint. Vielmehr geht es um Rollenspiel Tode. Permanente Tode eben. Permanent...dieses Wort drückt an sich aus das ein Gewisser Zustand für immer bleibt. Also ist der Tod, auch der Rollenspiel Tod in Illarion alles andere als permanent. Viele Charaktere die sterben, kommen irgendwann zurück.
Das war immer schon ein schwieriges Thema, Wiederbelebungen wurden bereits sowohl mit schlechten rp-Hintergründen, aber auch schon mit guten rp-Hintergründen durchgeführt.
Bei dieser Problematik wird es immer mehrere Meinungen geben, das ist auch normal so, also entweder sollte man Wiederbelebungen ganz verbieten, (was dem Spiel auch die eine oder andere spaßige Stunde genommen hätte) oder man akzeptiert die paar Unstimmigkeiten...aber auch hier gibt es ja Leute, die einen Riegel vorschieben können, wenn es zu bunt wird.
Des weiteren will ich kurz den Umgang zwischen den Charakteren von unterschiedlichem Rang und Position ansprechen. Hier sollte jeder mal drüber nachdenken ob er in Illarion einen Unterschied zwischen einem König oder Grafen und einem Bauer macht. Wie geht ein Bauer mit einem Grafen um, wie ein Graf mit einem Bauern. Man wird keinen großen Unterschied zwischen beiden Fällen finden.
Das würde ich nicht pauschalisieren, einige haben dieses Verständnis der Klassen sehr wohl und spielen es aus, andere nicht.
Gehen wir jetzt mal davon aus unser Dieb wird gefangen. Auch hier gibt es einen schlechten Weg. Und zwar den das der Dieb den Engine Tod der Gefangenschaft vorzieht, dann zum Kreuz „wolkt“ und von dort in die Freiheit rennt. Man sollte sich hier ganz deutlich vor Augen halten. Ein Engine Tod, ist trotz der Tatsache dass die Folgen sehr ( / zu) gering sind eine sehr schmerzhafte Erfahrung.
Auch ein schwieriger Punkt, man "wolkt" auch mal durch Unfälle und erhöhte Strafmaßnahmen beim "wolken" sind doch sehr unangenehm. Es ist also gut, an das Gewissen der Spieler zu appellieren. Auch hier kann man aber meine Meinung nach nicht pauschalisieren, einige versuchen wirklich ihre Zeit als Wolke so kurz wie möglich zu halten, andere eben nicht. Nicht jeder Spieler spielt eben gleich gut.
Die Vergangenheit hat oft gezeigt das die Charaktere einfach so aus den Gefängnissen verschwinden können und keiner kann sagen wie sie ausgebrochen sind. Sowas sorgt auf Seiten der Gesetzeshüter nur für Ärger und es lässt die Gefängnisse sinnlos erscheinen.
Oh ja!

edit: zum Theme Konflikte
Vielmehr das globale Rollenspiel, dass Gesamtbild des Rollenspiels, dass halte ich für schlecht, aus dem einfachen Grund, dass es in Illarion keine echten Interessen Konflikte gibt.
Bezogen auf dein Beispiel mit den Zwergen, die für höhere Preise verkaufen: Das wäre sicher eine schöne Sache, nur sind sich die einzelnen Rassen ja untereinander auch nicht einig...irgendwer würde so ein Handelsembargo also sicher ausnutzen und Profit daraus schlagen, darum kommt es nicht dazu. Jede Rasse und Gruppierung in Illa hat immer einen, der aus der Reihe tanzt...leider.
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Sess'sth
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Post by Sess'sth »

Nitram wrote:I just want to add that i don't talk only about wars. A intrigue is a kind of conflikt too. There are many conflicts. For example the dwarfs could say: We don't like the Varshikari. So we sell everything for a much higher price to them. Just to annoy them a little.
Understood. I just think that wars are the most fun conflicts, even for the non-fighters. :twisted:
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Quinasa
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Post by Quinasa »

I have something to say (are we surprised?). I agree almost completely with Nitram, what he said really made me think about my own characters, my own RP, and other people's that I've encountered in game.

Roleplay between characters for the most part - when it IS roleplay and not just standing around being - is pretty good. There are some IG character to character RP that is so awesome. But at the same time, the racial, social scale/pecking order, and behavioral patterns of all but a few down right poorly played. I think everyone should take to heart Nitram's words, because they're well thought out. Sure, there are exceptions to rules, but lately everyone seems to have to be the exception to some or every rule and its gotten quite ridiculous. Everyone should stop and think what kind of world they're playing in. Everyone should re-evaluate the way they want their character to be percieved and the characters of other's should be percieved. If you're more considerate to how hard others are trying (i.e. Samantha is awfully well played but often reacted to with minimal care for how hard the PO works to have her percieved, and there are others but I'm just giving one example).

So many people that play often log in and don't think about the person behind the characters on their screen. You aren't supposed to log into a multiplayer roleplay controlled environment and just do what you want to do without care to the rest of the world - but a lot of us do it anyways.

On the topic of permadeath:
Nitram wrote:The community of Illarion does nothing more then abusing the freedom to resurrect, their characters as they want.
Its all well and good to miss your character. Its all well and good to wish there were some things you had done. But they are gone. Its ok to miss your characters and not bring them back to life. A rule should be made that once your character is dead that they stay dead unless you have valid RP reason to bring them back and even then need GM approval for such a venture. Whether you like to think your silly decision to res your permadead char is a good idea chances are that most others will be upset by it. Its OK to let a character die. They've become part of the history of the island and won't be forgotten by everyone. There are so many more character concepts out there, so many more characters you can make memorable instead of dragging back up something/someone that has no more business walking around above ground.

Nitram wrote:Another point shall be the "criminals-roleplay".
Something else I see all-too-often. The attempts of players of criminals that show good roleplay are belittled by the people they wrong's players by not roleplaying a reaction correctly, and then are bombarded with OOC jibberish and poppycock about how it could have been better somehow. OOC is taken way out of hand in game. If people can't solve IG problems IG and need to resort to OOC while still logged in and interrupting the gameplay of others then there should be some sort of punishment for that. It would teach those of you who do it constantly to solve your IG problems IG with your characters instead of resorting to "taking it outside".

I guess that's all I have to say for the moment. Everyone should take this as constructive, not as a personal insult. Everything Nitram has said, everything I replied, is all to help improve and not cause conflict.

-Jaime
Damien
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Post by Damien »

Ich stimme voll und ganz zu !

Das einzige Problem am Rang-Teil ist momentan : Niemand kann einen Bettler von einem adeligen auf den ersten Blick unterscheiden. Noch. Das kann sich in einiger Zukunft allerdings ändern, wenn unsere Devs so weitermachen wie derzeit.

---

I agree to the fullest !

The biggest Problem in the ranks part is at the moment : Noone can (now) find out at the first sight if the other person is a beggar or a noble. Of course this can change in some time, if our devs continue working like lately.
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Dónal Mason
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Post by Dónal Mason »

One problem is that everyone wants to win.

Criminals want to win every time, while guards always want to catch them.
Skeletons always want to hide under their big cloaks
Fighters always want their character to win.

I rarely see someone given a chance. A criminal tripping, a cloak slipping, a fighter fumbling their weapon. Maybe we need to accept failure in our characters.
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Nitram
Developer
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Post by Nitram »

This is exactly the point, Dónal. Everyone wants to win. But to win what? Can you win in Illarion?
Do everyone need to win to have fun?
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Llama
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Post by Llama »

I agree with you DOnal..

As for race wars... before I left, there was a sort of complot... however, explain to me how you can have a race war if you get run over by a tank soon after?

In order to try and assassinate Rothman during an ambush; it took 2 orcs and a lizard, all of which died, except one who got another orc THEN Rothman finally died... albeit the PO did help a bit :).

This is the problem, sure we'd like huge wars, but it takes ONE character to kill who-knows-how-many-others. Also, there aren't enough players ingame... you can't refuse dwarves, because the best smiths are dwarves... ect...
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Pierre Morgand
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Post by Pierre Morgand »

I'm sorry...I have no right to say this but I have to

You gotta lighten up!
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Dónal Mason
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Post by Dónal Mason »

Shut. Up. N00b.
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Quinasa
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Post by Quinasa »

No. You gotta not. This is a serious topic, thanks. If you don't have something constructive or helpful to add please refrain from filling it with your notsoseriousblabber. I'm sure Nitram and everyone else who took this seriously is so appreciative at your apparent lack of respect for their desire to make the game better.
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Errian Abêth
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Post by Errian Abêth »

This is exactly the point, Dónal. Everyone wants to win. But to win what? Can you win in Illarion?
Do everyone need to win to have fun?
I don't agree entirely...I don't get up in the morning with the plan to screw everything up I will do that day. :wink:
I think the problem is not that the characters want to win, but how they sometimes try to manage that.
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Cliu Beothach
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Post by Cliu Beothach »

I have to agree with Pierre. Your control only extends to your player, and I think that is all you need to be worried about. I'm just glad others play the game so I can interact with them.
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Llama
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Post by Llama »

Personally, and with no offence to anyone... I think what we need is less "tanks".

Rothman took over trollsbane with his army of knights..that would have caused MAJOR trouble, in fact; a rebellion was planned ect... the only problem is... you take the largest, strongest guild on.. and you expect to win?

RE: Racial: Before I left, lizards were treating landlings with fake 'friendship', while plotting to kill half of them...the problem again is.. the tanks..

RE: religion: We need less Knights and more super-brainwashed Paladins. Or people more tied to their beliefs. The executioner had been a great idea, then someone like Salathe (who was the best fighter at that time), massacred half of them. NO offence to Salathe.. but.. he's a bit of a tank...

-
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Quinasa
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Post by Quinasa »

Cliu Beothach wrote:I have to agree with Pierre. Your control only extends to your player, and I think that is all you need to be worried about. I'm just glad others play the game so I can interact with them.
Thats like saying when you're driving down the road you don't need to worry about other drivers paying attention and doing the right thing, you just have to be happy they're on the road even if they're crashing into you and everyone else in the process. I agree that this is a game and shouldn't be taken too seriously but there is a varying degree of seriousness that should apply to everything when it comes to anything we do that involves respecting and encountering other people.
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Misjbar
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Post by Misjbar »

Racial wars/rows/indifferences are impossible, atleast when you are not a dwarf or an orc. The moment an elf speaks demeaning to an elf you are fucked within the elven community, and treated as an outcast. I am not speaking of Misjbar, but just normal elves. The moment they say something about dwarves the entire hippy-elven community will be all over you. *shrugs* It is not fun to play a traditional elf in that environment.
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Adano Eles
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Post by Adano Eles »

Ich hab ein kleines Problem mit dem Tag-Nacht-Unterschied. Irgendwie ist es immer Nacht wenn ich mich einlogge, wenn ich also entsprechend spielen wollte käme ich nie dazu, Tag-Aktivitäten zu machen.
Damien
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Post by Damien »

In fact, you win in roleplaying if everyone participating has fun in it.

Necessary for that is a certain self discipline. And of course the hobby to "roleplay" instead of the hobby to "win".
Of course, a well played character's goal is to win. But really, if youre surrounded by three guards, you shouldn't still run away whenever they cornered you.
Markous
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Post by Markous »

I don't think, I have much to add, since I totally agree to Nitram. This problems are here since I started playing Illarion 3 years ago, and they become worse every few months. Everyone wants to be the best, all are jealous and start bitching OOC when someone is better then oneself.

It's horrible.

I don't know where this will lead to, but I don't have a serious suggestion how to solve the problems, I'm sorry.
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Miklorius
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Re: Rollenspiel Situation – Roleplay Situation

Post by Miklorius »

Nitram wrote:Simply because there are no real conflicts of interests in Illarion. In principle every character knows the other character (apart from his own) personally and is familar.
Early this year I liked the smolding conflict between the Grey Rose and Trolls's Bane after Stephen has proclaimed himself as Governor, but now.. mhhh... For different interests: There is only TB and GR ingame, all other towns and parties are existing/living almost only in the RPG forum (the "dead places" problem).
Furthermore it's eye-catching how the influences of the environment through the client are ignored by 80% of the community. When it starts raining the chars still stand outside infront of the shop and keep talking as if the sun would be shining.
Yeah, I agree with you. But probem 1: I've encountered rain only once. Problem 2: You have to activate the dragon clock (to update the daytime...) to see temperature etc. I think the most players stay with the stats.
So, give different weathers/temperatures some real ingame effects.
I'm also talking about skeletons. Our undead party. Especially at the undeads it's apparent, that not only the roleplay of the undeads is absolutely unfitting, but also the roleplay of the chars who meet them.
Mmmh, you may be right. But if there is a new skeleton, at least one character knows it and say "Stop, it's XYZ, don't attack!". And if it starts talking, you see that it can't be a normal skeleton which get killed by our warriors at dozens each day.
BTW: The voice of skeletons should sounds abnormal, shouldn't it? (So I can recognize a cloaked undead as non-humanoid.)
But apart from the undeads, there are also several other chars who don't give a good race roleplaying.
Race conflicts? Oh, racism, we shall overcome....! :roll:
The next topic shall be the loved and known topic "dieing". Of cause i don't talk about the "clouding". I speak about roleplay deaths.(...) Against this "problem", their will be clearly formulated rules, what forbid such extensive resurrecting, i hope.
AFAIK there is no real guideline how the resurrection really works. So some players make it a painful and outstanding thing, some say it's normal on Gobiath. Before talking about some strict perma-death mechanisms, make meaning of "clouding" clear.
Furthermore i want to say something about the acquaintance of the characters of different positions and status.
Problem 1: None of the leaders act like a big boss.
Problem 2: Do they really have power? Sure, there is the castle which belongs to the Rose, but I see no real power in the Rose (no offense).
Another point shall be the "criminals-roleplay". Lets take a thief as example.(...) The thief starts running and noone can get him.
Arameh_: "Give me a running system!". Miklorius: "Make it so."
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